Masakan - Ayam

Share

Assalammualaikum dan selamat pagi semua di hari jumaat yang mulia ini, dengan izinNya ros dah semakin sihat dah sekarang, tinggal selsema dan batuk je sikit lagi, demam dah kebah dah, bila dah sihat ni nak makan macam-macam lah, chicken chop bersos lada hitam, simple dan tak cukup bahan sebenarnya takde daun salad dan kentang goreng sebagai pelengkap hidangan, resepi ros dah pernah letak dulu dah, gambar pun main snap je , tak sempat nak edit medit...tayangan ulangan je, tak kisah lah kan, daripada takde ape-ape nak dikongsikan, baik ros letak je..heheehehehee : ) resepi boleh juga rujuk di bawah ni ye...sesekali masak ala western untuk dihidangkan pada keluarga ape salahnye kan, pasti ramai yang menggemarinya, selamat mencuba. : )

Blackpepper Chicken Chop ( Cara Ros)
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya
2 keping dada ayam atau bahagian peha boneless
1 sudu kecil kicap pekat atau kicap manis*
2 sudu kecil serbuk lada hitam*
2 inci halia*
1/2 biji bawang besar ( saiz sederhana)*
2 ulas bawang putih*
1/2 kiub pati ayam maggi*
Untuk salutan ( sedikit tepung gandum, 1 biji telur yang telah dikocak dan 1 cawan serbuk roti)

Kisar semua bahan yang bertanda * dengan 1/2 cawan air hingga hancur, kemudian cucuk ayam tadi dengan garpu, gaul ayam dengan bahan kisar dan perap 2 atau 3 jam di dalam bekas bertutup, simpan dalam peti ais, setelah diperap, ambil ayam tadi dan lumur sedikit dengan tepung gandum, next salut telur dan akhir sekali salut pula dengan serbuk roti, goreng hingga garing.


Untuk Sos lada hitam

Ambil lebihan bahan perapan tadi dan masukkan dalam periuk kemudian campur dengan 1/2 cawan air dan masak hingga mendidih, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, gula dan lada sulah, dan masukkan bancuhan tepung katakuriko ( tepung kentang) boleh juga di ganti dengan tepung jagung, untuk pekatkannya..Kalau ade minyak bijan masukkan 1 sudu kecil, sos lada hitam akan lebih sedap dan wangi, sos lada hitam ni juga boleh di curahkan pada kentang putar dan pada ayam yang telah siap digoreng tadi.

kentang putar
4 biji kentang saiz sederhana
1 sudu besar marjerin atau butter
1/3 cawan susu segar
lada sulah

Caranya
Setelah kentang di rebus dan empuk, toskan dan lecek terus sementara kentang masih panas, kemudian masukkan kembali dalam periuk dan curahkan susu dan marjerin, kacau sebati, akhir sekali masukkan lada sulah dan kacau hingga semuanya mesra dan agak pekat, angkat dan ketepikan.

Coselaw
1/4 biji Kobis saiz kecil
1/2 batang Carrot
1/2 biji Bawang besar
3 sudu besar Mayonis
sedikit garam dan gula

Kobis,lobak merah, bawang besar di cincang halus, masukkan mayonis, gula serta garam, kacau sebati dan sejukkan di dalam peti ais.

Cara penyediaan

- Susun ayam di dalam pinggan, sudukan kentang putar, coselaw dan atur salad serta tomato, kemudian curahkan sos lada hitam di atas kentang putar dan ayam, sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

Share

 

Comments  

 
-1 #3 Katering Nasi Kotak Murah 2012-03-18 13:23
Lihat gambarnya saja membuat lidah bergoyang... duh nikmaaat !
Quote
 
 
+1 #2 noor 2011-11-19 14:00
sedap nyer terasa nak makanlah pulak,
Quote
 
 
+1 #1 2011-11-18 09:57
salam ros..dah lm xbuat chicken chop..nmpk ros buat ni teringin la pulak..nnt nak cube resipi ros pulak..tq for sharing ros..take care dear..kirim slm dgn mak n abah ye.
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh