Masakan - Ayam

Share

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, stok ayam goreng memang kena ade dalam peti ais selalu, masa kt Mesia dulu main beli je cap Ayamas kan, so bila dah sampai sini , semua kena buat sendiri, ros salut je dengan segala tepung yang ade, nasib baik jadi, resepi pun main salut-salut je, kalau nak ikut resepi ros ni pun boleh, hasilnya boleh tahan juga, rangup dan juicy isi dalam nye. Selamat Mencuba.

Homemade Ayam Popcorn Rangup
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya
400gram daging ayam bahagian dada ( tanpa tulang)
1 biji putih telur
1/2 cawan tepung kanji kentang ( katakuriko) buleh ganti dengan tepung beras
1/4 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung goreng ayam ( cap ape2 pun boleh)
sedikit lada sulah
sedikit garam

Cara-Caranya

1. Potong dada ayam kecil-kecil, basuh dan toskan.

2. gaul ayam dengan garam dan lada sulah serta tepung gandum, ketepikan, pastikan ayam disalut dengan tepung gandum.

3. Campurkan tepung goreng ayam bersama tepung kanji kentang, kemudian celup ayam bersama putih telur, akhir sekali gaulkan ayam bersama adunan tepung kanji kentang dan tepung goreng ayam tadi, buat satu-satu supaya adunan betul-betul menyaluti permukaan ayam popcorn.

4. Susun di atas pinggan dan masukkan dalam ruang sejuk beku, biarkan seketika lebih kurang 1 jam, setelah beku baru masukkan dalam bekas plastik atau boleh digoreng terus. Ini bagi mengelakkan ayam melekat antara satu sama lain setelah dipacking nanti. Selamat Mencuba.

Nota: Masa dah selesai salut ayam popcorn ni, bila nak masuk peti ais sejuk beku tu, pastikan ayam tidak ditindah satu sama lain supaya ia tidak melekat, bila dah betul-betul beku baru boleh di satukan di dalam plastik atau bekas.

dapat dalam dua bekas jugak ni, senang, bila nak makan tinggal goreng je : )

Ayam yang dipotong kecil siap disalut.

Nota: Kalau nak guna isi ayam bahagian peha pun boleh, tapi pastikan tiada tulang ya, supaya senang dimakan, dan masa goreng ayam ni, api jangan terlalu besar ya.

Share

 

Comments  

 
0 #5 Izan 2013-05-21 13:29
sedap...da cube smlm rsepi popcorn kak ros ni..anak sdara kata sedap sampai tak ckup!mekasih utk rsepi ini kak ros
Quote
 
 
0 #4 Izan 2013-05-20 16:26
wah..nk cuba ar kak ros..best2!
Quote
 
 
0 #3 cda 2012-06-13 20:43
ros, selalunya gambar selepas bahan di masak.. kalau sekali sekala ros letak gambar step by step best jugak dan jugak gambar bahan2 mentah dan bahan2 yang ros guna.. apa pun gambar dan resepi ros sangat best!
Quote
 
 
0 #2 yati ali 2012-06-13 14:30
As salam Ros...lamanya tak berkunjung ke sini.tau tau Ros dah kat Jepun dah...Brp lama pulak kali ni duduk sana? :-)
Quote
 
 
0 #1 hajar 2012-06-11 17:53
wah menarik ni..leh cuba...hehehe
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh