Masakan - Biskut/Pastri

Share

Projek kukis ni semalam petang, riuh rendah dapur tu dengan bantuan assistant chef kakak damia dan Anas, penat nak layang, yang tukan tekan lah yang tukan bagi arahan nak macam-macam bentuk lah, adoi aii..Ummi yang pening, tergerak nak buat biskut ni sebab terbaca resepi nye di novel RESEPI HATI oleh Iejay Zakaria tu, lepas tu search dlm internet resepinya, jumpe dekat All recipies.com oleh Rene Kratz, senang pun senang nak buat bahan pun dah ade, kat bawah ni resepi dalam English ya...

Ingredients

1 cup butter, softened
1 cup white sugar
1 cup packed brown sugar
2 eggs
1 teaspoon vanilla extract
2 cups all-purpose flour ( ros guna tepung gandum je)
2 1/2 cups rolled oats ( ros guna 1 cawan nestum)
1/2 teaspoon salt
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon baking soda
2 cups semisweet chocolate chips ( ros letak 1/2 cawan coklat chip je)
4 ounces milk chocolate, grated ( ros gantikan dengan 1/2 cawan serbuk koko)
1 1/2 cups chopped walnuts ( ros guna kacang chesnut dan badam cincang)

Directions

1. Preheat oven to 375 degrees F (190 degrees C). Measure oats into a blender or food processor, and then blend to a fine powder. Set aside.
2. In a large bowl, cream together butter and sugars. Beat in the eggs one at a time, then stir in the vanilla. In a separate bowl, mix together flour, oats, salt, baking powder, and baking soda. Stir dry ingredients into creamed butter and sugar. Add chocolate chips, grated chocolate, and nuts.
3. Drop by rounded teaspoons onto ungreased cookie sheets. Bake for 6 to 8 minutes in the preheated oven.

banyak sangat kot letak serbuk koko, sampai tak nampak sgt coklat chip nya

ringan dan rangup kukis ni

Nota: Ros rasa cookies ni manis sikit, lain kali nak kurangkan kuantiti gula putih dan gula perang tu, dan nak tambah lagi kuantiti kacang tu, biar lagi rangup, cookies ni harum dan rangup sangat, ringan je, anak-anak memang suke makanlah, bila siap bakar terus tak sabar nak makan, nanti nak kena buat lagi ni, tinggal sikit je tu, ros dapat dalam 1 balang kaca saiz sederhana dan satu tuppaware petak, kira banyak jugaklah, puas hati bila dapat buat sendiri ni.

Share

 

Comments  

 
0 #8 2010-04-12 17:03
Quoting smile@tonsulaim an:
salam ros,nyum..nyum..lama tak buat biskut. Al maklumla, tunggu nak raya baru buat, huhu. Ros, selau resipi kek/biskut orang putih ni memang manis2, kekadang sampai separuh gula ton kurangkan, barulah rasa mcm resipi org melayu buat.. :D

tulah Ton, termanisss sgt aaa, tp nak buat camne kan, pulunje lah habiskan, tp ringan sedap, lenkali mmg harus dikurangkan kuantiti gulanye tu...
Quote
 
 
0 #7 2010-04-12 08:09
salam ros,nyum..nyum..lama tak buat biskut. Al maklumla, tunggu nak raya baru buat, huhu. Ros, selau resipi kek/biskut orang putih ni memang manis2, kekadang sampai separuh gula ton kurangkan, barulah rasa mcm resipi org melayu buat..
Quote
 
 
0 #6 2010-04-12 07:52
Quoting nurindah:
salam ros,
aka pun dah lama tak mengukis ni. sedap2. :lol:

tulah kan kak nur, klu tak raya ros pun jarang mengukis, tp sesekali tu teringin pulak hihihi
Quote
 
 
0 #5 2010-04-12 07:51
Quoting Yat Maria:
:roll: Ros...wah bestnya cookies ni...mesti nak kena wat lah..cookies kita pun dah habisssss sehari jer gitu..rnagup!!! sedap gigit2 ni ;)

kukis tu terlebih manis sikit kak yat, lenkali ros nak kurangkan lah kuantiti gula nye tu, ala baru nak mintak kukis akak, dah habis ye...uwaaaa, nnt buat lagi tau....pastu simpan siap2 utk ros
Quote
 
 
0 #4 2010-04-10 12:28
salam ros,
aka pun dah lama tak mengukis ni. sedap2.
Quote
 
 
0 #3 2010-04-09 20:44
Ros...wah bestnya cookies ni...mesti nak kena wat lah..cookies kita pun dah habisssss sehari jer gitu..rnagup!!! sedap gigit2 ni ;)
Quote
 
 
0 #2 2010-04-09 20:43
Quoting Kak Watie:
nak juga!!! Sila tapau sepeket....!!

sepaket buleh buleh, ros letak dlm plastic ziploc ya kak, biar tak lemau..heheeheh, kak, nak murtabak maggi buleh? hihi
Quote
 
 
0 #1 2010-04-09 17:35
nak juga!!! Sila tapau sepeket....!!
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh