Masakan - Biskut/Pastri

Share

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, asyik gambar kuih raya je ni, takpelah kan, raya pun makin dekat, bahan-bahan kuih raya pun ade, ni lah biskut yang bahannye tak banyak, tak guna masa yang lama nak buat, resepi dari kak hasue, terima kasih ya kak, izin ros copy dan kongsikan di sini ya : )

Cornflakes Madu Berkacang
Resepi: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan *sila guna cawan yang sama saiz bagi setiap bahan

1 cawan kacang tanah-goreng dengan minyak dan toskan.(goreng jap jer,dalam 2 minit)  ros guna kacang yang dah siap goreng ( anggaran 350gram)
4 cawan Cornflakes ( ros letak 5 cawan)
1/2 cawan madu  ( ros letak 4 sudu besar je)
1/2 cawan mentega
Papercups secukupnya

Cara-cara:
1. Cairkan mentega dan madu dengan api yang kecil. Kacau hingga mentega cair. sejukkan sebentar.
2. Cornflakes dihancurkan sedikit dan dimasukkan dalam kuali yang berisi mentega dan madu cair tadi. Kacau sebati sehingga cornflakes diseliputi madu dan mentega sepenuhnya.
3. Masukkan kacang tanah dan gaul sebati lagi.
4. Isikan ke dalam papercups dan bakar selama 3-5 minit pada suhu 130c. Sejukkan sepenuhnya sebelum dimasukkan ke dalam bekas kedap udara.ma dan hasilnya cukup sedap, resepi boleh rujuk di bawah ni ye.

Nota: Kalau nak letak dried fruits atau bijan goreng pun boleh, ikutlah selera masing-masing ye, satu kotak cornflakes yang besar tu dapat menghasilkan 2 balang, cukuplah untuk hari raya nanti.

Share

 

Comments  

 
0 #3 2011-08-22 11:33
Tima kasih sudi cuba menu raya yg simple nih ros.. akak pun kdg2 ejas2 jugak cornflakes tu..ikut kesesuaian.nanti akak edit balik kat resepi....tq ros
best jer makan sambil tgk tv kan
Quote
 
 
+1 #2 2011-08-22 10:13
o0o mmg kena bakar ek ....
Quote
 
 
+1 #1 2011-08-22 06:49
salam ros.. conflkes madu memang best.. sekejap jer bleh abis..budak2 suka....termasuklah mama budak.. ahaksss
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh