Masakan - Biskut/Pastri

Share

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, tengah buat ape tu? buat kuih raya ke? Biskut kacang mazola ni sangat sedap dan sentiasa menjadi pilihan tetamu yang datang, ros belajar buat biskut ni dari mak ros, bahanya pun tak banyak, harum kacang dan rangup biskut ni yang membuatkan nye istimewa dan sentiasa evergreen, resepi ade dibawah ni ye, kuantiti dari bahan di bawah lebih kurang satu balang saiz sederhana.

Biskut Kacang Mazola
Sumber resepi: rosmarlina@ jintanmanis.com

500 gram kacang tanah
500 gram tepung gandum
370ml minyak jagung ( ros guna jenama Mazola)
280 gram gula castor
2 sudu kecil baking powder

untuk gliss, satu biji kuning telur dicampur dengan sedikit serbuk pewarna kuning.

cara-caranya

1. Kacang tanah disangan ( goreng tanpa minyak) , buang kulit dan blender hingga hancur.

2. satukan gula castor, kacang tanah, baking powder dan tepung gandum, kemudian masukkan minyak jagung sedikit demi sedikit, gaul sebati. pastikan adunan boleh dikepal.

3. Bentukkan bulat-bulat kecil dan tekan permukaan biskut ini dengan jari, ulang langkah tadi sehingga semua adunan habis, akhir sekali gliss dengan kuning telur dan lekatkan dengan kacang tanah sebagai hiasan, Bakar pada suhu 170 ke 180 darjah selama 20 minit atau sehingga permukaan biskut perang.

4. sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas yang kedap udara, selamat mencuba.

biskut kacang mazola yang gebu dan rangup

Nota: Biskut kacang mazola yang mudah untuk dibuat, harum baunya dan sedap dimakan, amat sesuai dijadikan hidangan di hari raya.

Share

 

Comments  

 
-1 #11 FARAH SMILE 2013-07-18 15:53
sedap la kuih ini blh wat kuih raya..
Quote
 
 
-1 #10 mithran 2012-11-14 16:06
WOW SEDAPNYE :D :D
Quote
 
 
-1 #9 aakavita 2012-10-28 17:58
Sedap sedap nyer... Dh cuba sama mcm nenek kavi buat
Quote
 
 
-3 #8 aakavita 2012-10-28 17:57
Hmmm sedapnyer... First tyme ikut resepi nie...rasa sama mcm nenek saya buat. Sedap sedap
Quote
 
 
+2 #7 zifa 2012-07-31 15:34
salam..kak, sy da buat biskut ni follow resepi akak. Rasa belum lagi la. buat lepas sahur tadi. Cuma nak tanya, biskut saya tu pecah-pecah. Kenapa ye? Bakar lama sangat ke?
Quote
 
 
0 #6 aish rayyan 2012-07-22 13:51
sedap nyeee..hmm...
Quote
 
 
0 #5 aish rayyan 2012-07-22 13:50
hmmmm...dap dap dap...
Quote
 
 
+1 #4 tiha 2012-07-18 23:55
tambah ckit ye...nak sedap lagi,masukkan sedikit garam dan sesudu marjerin..rasa lemak2 masin..emmm
Quote
 
 
0 #3 2011-08-23 15:46
Assalam ros....

Sedapkan ros makan biskut kacang mazola... terus teringat... zaman2 childhood dolu-dolu....
Quote
 
 
0 #2 2011-08-23 15:19
Wahhh dah start mengukis for Raya, Ros??? Sedapnyaaaa...hantar kat love sikit! hehe :)
Quote
 
 
-1 #1 2011-08-23 13:46
wahhhh...sedapnya biskut mazola tu ros...
sebiji macam yang mak kak mas buat...
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh