Masakan - Daging

Share

Bahan-bahanye ( ikut keperluan isi rumah)

400 gram daging boneless ( dihiris nipis-nipis atau di potong dadu kecil)
3 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap pekat
1/2 biji bawang besar
2 inci halia
1 biji bawang putih
2 sudu besar lada kisar ( ni kalau nak ganti dengan hirisan cili padi pun boleh)
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1/2 cawan air
sedikit minyak untuk menumis
1/2 biji bawang besar ( dihiris kasar)

Caranya
1. Mula-mula blender bawang besar, bawang putih dah halia hingga hancur, ( kalau nak hiris nipis pun boleh) panaskan minyak dan tumis kayu manis dan bunga lawang, kemudian curah bahan kisar tadi dan lada kisar, tumis hingga naik bau dan agak garing.

2. Kemudian masukkan kicap manis dan kicap pekat, selepas itu masukka daging dan 1/2 cawan air, pastikan daging tenggelam, masak daging hingga empuk dan kuah kicap tadi menjadi pekat, sesuaikan rasa, masukkan garam dan sudu kecil gula, jika daging belum empuk boleh tambah air, akhir sekali masukkan bawang besar yang dihiris kasar dan kacau hingga bawang agak layu, angkat dan hidangkan. Selamat Mencuba.

( kalau nak rebus daging sampai empuk pun boleh, bila masak tu boleh kurangkan kuantiti airnya)

Nota: Ros kalau masak daging masak kicap suke ade kuah sikit, lepas tu gaul pulak dengan nasi memangĀ  sedaplah, kalau nak buat pekat sikit pun takpe, ikutlah selera masing-masing ya, kalau ade lada besar dalam peti ais tu buleh letak juga. : )

Share

 

Comments  

 
-1 #24 Zharif 2014-11-16 18:35
Saya suka sangat makan. kalau boleh saya nak makan hari hari sampai saya gemok. saya suka tengok masakan ni.
Quote
 
 
0 #23 irra rara 2014-06-28 15:44
daging tu sy beli daging btg pinang ..kne tebus dulu ke??
Quote
 
 
+1 #22 Mahadher bin ABDUL HALiM 2013-07-02 06:20
NAK cuba masak dgn LADA HiTAM...
Quote
 
 
-1 #21 Mahadher bin ABDUL HALiM 2013-07-02 06:19
NAK cuba masak... dgn LADA HiTAM... :)
Quote
 
 
-2 #20 Cikzai 2012-08-07 14:18
Terima kasih dek . akak nak jadikan koleksi akak dan nak cuba raya ni
Quote
 
 
-1 #19 muhammad Irfan 2012-07-29 16:50
em....... sedap betul
Quote
 
 
+2 #18 shahrul 2012-01-14 21:40
t/kasih..da cube..nasib baik sedap...dr 5 bintang leh kasi 4.5 bintang..jjust kurang bau je..
Quote
 
 
0 #17 ema pun..Aima 2012-01-09 17:02
Nak try lok..nyaman jak rupa...
Quote
 
 
+2 #16 nini 2012-01-09 15:31
xde kicap manis lah. . . .ishhh. . .nak try nihhhhh. . . . . wawawa. . .
Quote
 
 
0 #15 yangbaik 2011-12-10 13:07
okeh... sekarang juga yangbaik pi masak... huhuu
Quote
 
 
0 #14 2011-11-10 13:12

waaa . mcm mne nih . kicap pkat tadak
adoiii
Quote
 
 
-4 #13 2011-09-21 23:41
yumyum..tgk gmbr pun da kyg...
Quote
 
 
0 #12 2011-09-09 16:02
salam,arinie saye try masak lauk nie..huhu2.papepon,thanx alot..
Quote
 
 
0 #11 2011-07-18 14:11
jap g akan ke TESCO beli daging.. yehaha! menu dinner rumah sewa arini . tq tq
Quote
 
 
0 #10 2011-05-18 18:43
tq kak..dah try..sedap sgt
Quote
 
 
0 #9 2011-05-18 18:42
tq kak..dah msak...mmg sedap..
Quote
 
 
+2 #8 2011-05-14 01:17
thx for the recipe,even though im staying abroad in italy..xpenah lupa mknan malaysia.thts why google nk masak daging akak nih..thx a lot.remind me malaysian food!yummmm!!!!
Quote
 
 
+3 #7 2011-03-14 17:27
ty kak sye dh try umo sye 18 syukur saya try masak....adik2 abiz makn lauk nie..malah suh saya masak lagi.. hahah terima kasih yang teramat sngt ye kak..
Quote
 
 
-1 #6 2011-02-22 07:24
apa bezanya kicap manis dan kicap pekat?
Quote
 
 
0 #5 2011-02-20 21:37
baru lps msk...hihihi...nsb baik bahannye cukup....kicap pekat jor xder
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh