Masakan - Daging

Share

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, hari ni dah penghujung bulan Februari kan, kejap je masa berlalu, tapi bagi ros, masa tu lambat je berdetik, tak tau lah naper, mungkin selalu teringat orang yang jauh kot...hihihi...dah duduk kampung ni, menu pun ala-ala kampung jugak, hari tu ros masak daging salai ni, menu masak lemak cili padi ni memang sinonim dengan rakyat negeri sembilan, masa kat jepun dulu pun ros selalu buat, salai je atas dapur gas, janji hitam heheehehe...oklah resepi ade kat bawah ni ye, ros gandingkan menu ni dengan kacang bendi rebus cicah pulak dengan sambal belacan, ditambah lagi dengan tempe goreng, maveles...Alhamdulillah dengan rezeki yang dinikmati.

Daging Salai Masak Lemak Cili Padi
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanye
400gram daging batang pinang yang siap disalai dan dihiris nipis
2 biji kentang dipotong sederhana ( x nak letak pun takpe)
2 batang serai - dibelah dua ataupun dititik
6-8 biji cili padi ( kalau nak pedas boleh ditambah)
1 cawan santan+1 cawan air
1 keping asam gelugor
sedikit kunyit hidup atau kunyit serbuk
sedikit garam

caranya
1. Kisar halus ataupun tumbuk cili padi bersama kunyit hidup hingga lumat, kemudian curahkan ke dalam periuk dan masukkan serai yang telah dititik tadi, kacau sebentar.

2.Selepas itu masukkan 1 cawan santan, dan 1 cawan air, masa ni guna api perlahan, dan kacau selalu, setelah kuah agak mendidih baru masukkan kentang, setelah kentang agak empuk baru masukkan asam gelugor dan daging salai, sesuaikan rasa, masukkan sedkit garam. kacau selalu.

3. Masak sehinga kuah pecah minyak, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas, selamat mencuba.

jemput makan semua....sedap ni

okura ( kacang bendi) yang dicelur...nyum nyumm

tidak dilupa tempe gereng..pelengkap citarasaku..

Nota: Kalau susah nak cari daging salai di pasaran, boleh juga buat sendiri, daging direbus dahulu, sehingga empuk, kemudian salai di atas dapur gas sehingga permukaannya sedikit hitam, kemudian hiris halus. Nak tukar daging salai ni pada ikan keli salai pun boleh,  cara masaknye sama je.

Share

 

Comments  

 
0 #7 Nora 2012-04-12 14:07
eemmmm..... yummy...!!
Quote
 
 
-1 #6 2011-03-01 19:15
perrrhh..peberet kak mas masak lomak daging salai ni...
sedapp bangat tu...
ros n9 kat mana..kak mas beli rumah kat senawamg tau...
nanti lagi 5 tahun abang pencen, dok kat situ la..he..he..
Quote
 
 
0 #5 2011-03-01 08:34
salam ros..uwaaa..rindunye nak mkn gulai daging salai nih..terliur dah ni..ni mesti pedas ni..sedapnye..
Quote
 
 
0 #4 2011-02-28 17:33
uhh..sedappnye...ni memang pure N9 nih..masak lemak xde bawang segala kan??
Quote
 
 
+1 #3 2011-02-28 13:05
nasib baik baca note yang last tu..kena rebus dulu daging tu ya baru disalai..terima kasih bg resepi insyaallah nak cuba pernah makan yang kawan mak bagi dia campur dengan mangga muda..perghhh..sampai la ni teringat rasanya..sedap sangat.
Quote
 
 
-1 #2 2011-02-28 12:02
hmmm menarik menu daging salai ni..dah taw cara nk wat daging salai, bleh pas ni cuba wat sendiri daging n..thanks ros
Quote
 
 
0 #1 2011-02-28 11:50
Wah dah siap msk utk mkn tengahari
Kak Hawa lum pernah lagi mkn daging salai begini...Tempeh sedap mkn sambal kicap
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh