Masakan - Ikan

Share

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, seperti yang ros janjikan hari ini ros nak kongsikan resepi gulai ikan patin masak tempoyak, ikan patin ni pemberian dari kakak ros, dia yang suruh ros masak gulai tempoyak, alhamdulillah rezeki nak makan ikan patin, lama dah tak makan, last makan kalau tak silap 4 tahun lepas, cara ros masak lebih kurang macam kat bawah ni, dan ros suke kuah gulai ni pekat sedikit, ikut lah citarasa masing-masing ya, ros buat separuh bahan dari resepi di bawah, bila dah masak tu, harum satu rumah, tak sabar pula nak makan dengan nasi putih...aroma tempoyak tu yang tak boleh tahan tu, rugilah sape yang tak suke tempoyak ni....: ), pada tq77 terima kasih atas resepi ni ya, izinkan ros kongsikan di JM.com.

Ikan Patin Masak Tempoyak
Sumber resepi: tq77 myresipi.com

Satu ekor ikan patin (patin sangkar, sedang-sedang)
2 ulas kunyit hidup (ditumbuk halus)
6 biji bawang kecil (ditumbuk halus)
15 biji cili api (ditumbuk halus)
2 senduk tempoyak (agak2, nak pekat letak lebih lagi)
1 biji timun cina (dipotong dadu) ( ni ros tak letak)
2 ikat daun kesum
2 ikat bunga kantan
sedikit asaam keping
3 cawan air (ikut kepekatan)
garam (ikut rasa)
gula (kalau agak terlalu pedas) ( ni tak letak pun takpe)

Cara-cara

1. ikan disiang dan diperapkan dengan asam jawa & limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir ikan selama 1 jam.

2. Kunyit hidup, bawang kecil dan cili api ditumbuk halus dan digaulkan dengan tempoyak tadi masukkan kedalam periuk yang diletakkan air, gaul sehingga rata masukkan juga asam keping, letak atas api dan biar 3 minit baru masukkan ikan yang terlebih dahulu dibersihkan, masukkan bunga kantan, daun kesum dan timun cina tadi, sambil itu masukkan garam, jangan terlampau masin, kalau agak2 pedas sangat masukkan gula sikit.

3. Cadangan Hidangan: sedap dimakan panas dengan nasi putih, amat menyelerakan, resepi ibu saya sendiri.selamat mencuba

4. Tambahan: tempoyak biarlah yang 5 hari diperam baru sedap masakan ini mengambil masa lebih kurang 20 minit.

( cara ros, kunyit hidup, cili padi, bawang kecil dan tempoyak tu, ros blender dengan secawan air, tapi ros akan pastikan lada tidak terlalu halus dikisar).

gulai ikan patin masak tempoyak ku..siap kepala ikan lagi tu....: )

suke akan aroma bunga kantan dan daun kesum tu

kuahnye lagi pekat lagi sedap...

Nota: Kalau nak ganti  ikan patin ni dengan ikan baung pun boleh, sedap juga, dan nak letakkan dua tiga biji belimbing buloh pun boleh.

Share

 

Comments  

 
-1 #21 yatt 2013-11-09 18:59
Assalam dear..salam perkenalan..

owhh my feveret ni... mmg sgt2 gilakan patin tempoyak ni..kalo boleh hari2 nk masak ni..hahahah
Quote
 
 
+2 #20 nik zakwan 2013-05-05 08:15
Quote
 
 
0 #19 dalisa 2013-02-23 10:56
sedap lagi baguh
Quote
 
 
0 #18 syafirah 2012-11-08 14:21
-
Quote
 
 
+2 #17 Ummu Najah 2012-11-04 12:37
Salam sis, nk minta izin copy & paste resipi ni..nk try masak menu ni..my peberet menu! hihi
Quote
 
 
-2 #16 Cikzai 2012-08-09 08:26
Assalamualaikum dek
Nak minta izin copy n paste untuk koleksi akak
Quote
 
 
0 #15 matnuar 2012-06-21 15:19
oh tuan punya blog...best nyer lauk ikan patin masak tempoyak...kalau mak kiter masak sekor...mcm xcukop...hbis seko2 kiter mkn...best sampai meleleh air liur..huhuhuhu..nice your resepi
Quote
 
 
-1 #14 salnazmansor 2012-06-18 10:20
mmg sedap,bujang2 dulu mmg x suke bau tempoyak ngan ikan patin...x makan pun..tapi bile dpt hubby org utara,yg mmg suke mknan kg...heheheh,wajib belajar dan mkn le....bile dah masak bertambah dan bertambah
Quote
 
 
+1 #13 laila 2012-05-20 13:47
haha x sedap langsung
Quote
 
 
-2 #12 coklat 2011-12-22 10:34
mintak izin ya copy
Quote
 
 
+1 #11 coklat 2011-12-22 10:34
mintak izin ye copy paste n take da resepi
Quote
 
 
0 #10 2011-06-09 14:46
Quoting Naz:
Ros, kak naz pun suka masak lauk ni.. Mak mertua yg ajar dulu sbb dulu dia duduk lama di perak.. sedapkan.. Lebih2 lagi kalau kuahnya pekat...

ros pun suke klu kuah tu pekat, lagi umphhhh
Quote
 
 
0 #9 2011-06-09 14:45
Quoting nieza:
Assalammualaiku m ros, wahhh ni memang fav akak ni..ikan patin msk lomak memang mabeles...adehh terliur dh akak kat sini ros...huhu

sori ya buat akak nieza terliur,nnt balikmesia buleh makan ya
Quote
 
 
+1 #8 2011-06-09 14:45
Quoting Ramlah:
mmg rugi pOn klu sape x mkn tempOyak..

ikan patin msk tempOyak One Of my fav fOOd..

sedappppppppppp nyer.. T_T

aah rugi kan sape tak makan tempoyak...sedap sgt kan
Quote
 
 
+1 #7 2011-06-09 14:44
Quoting mas:
peberet kak mas tau patin tempoyak...
sedappnya tengok...

ros pun suke gakkk.....same same
Quote
 
 
+2 #6 2011-06-09 14:43
Quoting kuazue:
As salam Ros..
tetiba menjadi tersgt la lapar nyer... hehhehe teringat masak yempoyak patin MIL.. nak buat semedang la tak menjadi.. agak2 nya tgn org utara nie tak leh masak lemak tempoyak kut.. :-*

ros suke masak mcm ni, tp sesekali je, nak dpt ikan patin payah sgt, heheheee
Quote
 
 
+1 #5 2011-05-20 05:57
Ros, kak naz pun suka masak lauk ni.. Mak mertua yg ajar dulu sbb dulu dia duduk lama di perak.. sedapkan.. Lebih2 lagi kalau kuahnya pekat...
Quote
 
 
0 #4 2011-05-19 19:07
Assalammualaiku m ros, wahhh ni memang fav akak ni..ikan patin msk lomak memang mabeles...adehh terliur dh akak kat sini ros...huhu
Quote
 
 
0 #3 2011-05-19 14:53
mmg rugi pOn klu sape x mkn tempOyak..

ikan patin msk tempOyak One Of my fav fOOd..

sedappppppppppp nyer.. T_T
Quote
 
 
0 #2 2011-05-19 13:20
peberet kak mas tau patin tempoyak...
sedappnya tengok...
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh