Masakan - Kuih Muih

Share

Dah lama teringin nak makan apam tepung beras, kebetulan ade stok eno satu paket, pagi tadi lepas je buat bentou untuk abang, terus projek buat apam ni, pukul 3.30 petang baru dikukus. Memang gebu dan lembut lah apam beras resepi Kak Watie Penang ni, rasa dah sebiji dah macam apam jula kat pasar malam tu, cumaa...apam beras yang Ros buat ni tak tersenyum pulak, mungkin api tak kuat sangat kot masa mengukus tu, tapi antara apam yang paling berjaya lah Ros buat setakat ni, sebab rasanya yang sedap dan lembut tu, terima kasih kak Watie share resepi apam yang gebu ni, ros takkan putus asa, ros akan cuba lagi buat apam sampai lah tersenyum lebar, tapi...kena tunggu stok Eno datang dulu hihihi.: )

Bahan-bahanya ( Sumber Resepi dari Kak Watie Penang) terima kasih sekali lagi ye kak, minta izin  Ros kongsikan resepi nye di sini ye Kak : ) , Ros tambah kan nombor kat cara-caranya tu. hi hi hi

1 cawan nasi
2 cawan tepung beras
1 cawan gula putih
1 1/4 cawan air
1 sudu kecil yis
sepeket kecil eno

Caranya:
1. Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam (Akak bancuh lewat tengah maalam kukus pukul 5 pagi).

2. Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar.

3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat.

4. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka.

- sebelum ditoppingkan dgn kelapa-                        - ros guna kelapa kering je-

- sedia untuk dihidangkan-                                           -close up sikit apam hijau ni-

Nota: Ros warnakan apam ni dengan sirap dan serbuk warna hijau, baru berseri bila nak makan dan ros kukus dalam acuan kuih lompang, dapat banyak juga, puas makan, pasti ade siaran ulangan apam tepung beras ni nanti.

Share

 

Comments  

 
+1 #47 nur zahira 2013-10-11 11:11
terima kasih
Quote
 
 
0 #46 Cik Mun 2013-10-01 16:02
Salam perkenalan Cik Ros. Mun mintak izin nak ambil resepi ni sebagai panduan ek... nak letak dalam blog Mun. Tapi dah otter banyak la.. sebab Mun ni tak suka makan manis sangat2.Walau macam mana pun.. Alahamdulillah, resepi yang Ros buat ni memang menjadi walaupun dah di otter oleh Mun. Berusahalah....
Quote
 
 
+1 #45 mimie 2013-04-04 09:22
dah buat ok juga. tapi kenapa apam saya lekat pada acuannya.
Quote
 
 
+5 #44 azura 2013-02-23 21:10
guna nasi biasa js ker...
Quote
 
 
+2 #43 aton 2012-10-31 19:43
salam....nak tnyer nasinyer dibuat tapai ke tidak untuk dijadikan yis atau pki yis basah or serbuk????
Quote
 
 
-1 #42 aton 2012-10-31 19:42
salam....nak tnyer nie...nasi tu dibuat tapai nasi ke tidak???? pastu yis tu yis basah or yis serbuk????tq2
Quote
 
 
-4 #41 bibah 2012-10-08 18:34
salam apam tepung beras ni guna eno yang mana satu ,eno putih,eno hijau atau eno kuning.nk tahu la tengok kueh apam beras nmpk macam sedap je.
Quote
 
 
0 #40 bibah 2012-10-08 18:26
salam. ros akak nk tanya klau guna eno, eno yang mana satu.terima kasih.
Quote
 
 
+4 #39 rekhaa 2012-09-16 10:01
terima kasih
Quote
 
 
-4 #38 finie 2012-09-14 20:41
salam kak ross.. saya dah cuba buat apa mengikut resipi akak... tapi tak naik lah kak.. sedih tapi tak pe akan cuba lagi sampai jadi... terima kasih atas resipi yang best ni..
Quote
 
 
+2 #37 suraya 2012-07-17 18:51
asslm ros,eno tu yg mn satu erkk?hihi
Quote
 
 
-4 #36 nur azra 2012-07-07 15:27
eno yang mane satu ,, yang untuk kembung perut ker? atau bende lain
Quote
 
 
+9 #35 Hunny 2012-05-06 10:13
mmg kene guna eni=o ke kak , what the point of using eno kak ? :/
Quote
 
 
-1 #34 secretese 2012-04-18 20:16
tumpang tnye ...eno 2 bende ape??? :sad:
Quote
 
 
+3 #33 arif famousboy 2012-03-23 13:37
saya suka lah
Quote
 
 
0 #32 aina natasa zain 2012-03-23 13:35
saya suka lah
Quote
 
 
-5 #31 kaknita 2012-02-08 19:12
terima kasih ros , akak dah try ,mmg gebusss...sedapppp....
Quote
 
 
+3 #30 ina 2012-01-13 17:55
nk tya,eno tu campur ngan air dulu ke atau trus msuk ke dlm adunan apam...?
Quote
 
 
-1 #29 arshad othman 2011-12-13 20:29
terima kasih, cukup rasa, tapi saya punya apam jadi serui sebab apa ya
Quote
 
 
-1 #28 ain 2011-11-20 15:58
kak ros guna saiz cawan yang sama ke untuk sukat air dan tepung beras??(RESEPI APAM BERAS).terima kasih
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh