Masakan - Kuih Muih

Share

Akhirnya dapat gak makan kuih peneram ni, sedap tak terkata, dulu arwah nenek ros selalu buat, nenek ros banjar, so ros ni keturunan banjar lah, belah abah banjar belak mak banjar campur Penang, tu yang ros boleh cakap utara sikit-sikit tu..hihi :) Berbalik dari kuih peneram ni, semalam lebih kurang pukul 9 pagi ros dapat bungkusan dari Kanazawa, dari Kak Hana, Kak Hana kirimkan 4 bungkus kuih peneram dan 2 bunkus keropok, suprise lah ni, dalam hati bersyukur sangat-sangat murah rezeki makyung. Pada Kak Hana dan Hamzah, terima kasih sekali lagi ya, memang suke sangat, 2 bungkus tu ros makan sorang je hihi, pada sape sape nak buat boleh iku resepi Delila myresipi ni, kot kot lah rajin nak buat sendiri, nanti ros pun nak cuba buat sendiri, tapi bila nye tu pun tak tau lagi : ) , nak menyelit jugak kt entry ni, ros dapat award dari Iddahashim dan kak intan KL, gambar tiga bunga rose, sweet sangat, suke tau, terima kasihya buat ida dan kak intan : )

Sumber resepi Delila myresipi.com

Bahan-bahan ( 100 biji atau lebih )
250 g tepung beras
250 g tepung gandum
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air
1 1/2 cawan gula apong (gula melaka)
Minyak yang banyak utk menggoreng
Sedikit garam

Cara-cara

1. Ayak tepung gandum dan tepung beras bersama.Masukkan gula pasir dan gaulkan.

2.Larutkan gula apong dan garam dengan air.Masukkan ke dalam adunan tepung.Adunkan.Biarkan 30 minit.

3. Panaskan minyak dengan api yang kecil.Canai adunan tepung dan terapkan bentuk kuih peneram (acuan ada jual). Goreng hingga timbul dan sentiasa balik-balikkan utk masak sekata.

NOTE : kalau masa nak menerap tu adunan melekat, taburkan sedikit tepung gandum pada tempat mencanai, acuan dan tangan.

Nota: ni antara kuih yang dihantar oleh kak Hana, seronok dapat makan, nilah menu minum petang ros hari ni : ). seronok dapat makan kuih tradisioanal ni, nak buat takut tak jadi heheehehe.

Share

 

Comments  

 
0 #10 2010-04-03 13:00
Quoting AlongRoz:
Salam Ros. Sihat ke? Wah ada kuih peneram dari hana, baik nya hana kongsi2. Kat miri ni ada jual kat pasar mlm goreng panas2 so tak pernah lak terpikir nak cuba buat (tak rajin sebenor nya...hehe).

ros sihat je kak Along, kak hana mmg baik hati, suke kongsi2, kt sarawak pun ade ye, sure sedap gak tu kan
Quote
 
 
-1 #9 2010-04-03 12:59
Quoting ummi:
Salam Ros cayangg...syukur lah dpt gak merasa kuih peneram ni eh..Anak2 akak pun suka sgt2 kuih ni..tp kena yg betul2 sedap baru diaorg licinkan...Dulu masa duk Muadzam Shah, babysitter diaorg masa kecik2 tu mmg pandai buat kuih ni n buat jual gak..Kalau hari raya, akak siap jualkan kat ofis, bantu2 makcik nih..Sedih pulak sebab makcik ni dah meninggal tahun lepas, rugi x belajar buat dgn arwah ni dulu..arwah punya mmg lembut peroii dan sedap! Terkenal kat Muadzam tu.. :sad:

wah femes ye kuih ni kat muadzam...tulah kan kak, tgk org buat gak kuih ni, klu sedap tu mmg sedap lah...hihi...kak ummi nnt klu ade jumpe resepi kuih peneram yang sedap2 bgtau ye
Quote
 
 
0 #8 2010-04-03 12:58
Quoting Sue@nenie:
Alhamdulillah.....boleh gak merasa kuih Malaysia walau jauh diperantauan....

tulah kan sue, mmg rezeki lah ni, alhamdulillah
Quote
 
 
0 #7 2010-04-03 12:57
Quoting nurindah:
salam ros...
Alhamdulillah, rezki ros ngan baby tuh.
sukanya tengok peneram ni. akak mmg dah terbau2 dr kelmarin. nak tunggu pasar malam bru ada. nak buat samala ngan ros, takut tak jadi..hihi.

kan kak, klu buat payah nak jadi, ke alasan org malas je ni hahaha, kt pasar malam murah je kan dia jual...
Quote
 
 
0 #6 2010-04-03 12:56
Quoting Azura:
sALAM ros, pekabar? suka ye kuih peneram tuh, kalo akak lak xsuka sangat, xtau nape heheh...

oo akak tak suke sgt ye, takpe kak, lain org lain selera kan h ihi, ros sihat je kak zura, mcm mane ngan akak ? semua sihat ke tu?
Quote
 
 
0 #5 2010-04-02 21:51
Salam Ros. Sihat ke? Wah ada kuih peneram dari hana, baik nya hana kongsi2. Kat miri ni ada jual kat pasar mlm goreng panas2 so tak pernah lak terpikir nak cuba buat (tak rajin sebenor nya...hehe).
Quote
 
 
0 #4 2010-04-02 20:28
Salam Ros cayangg...syukur lah dpt gak merasa kuih peneram ni eh..Anak2 akak pun suka sgt2 kuih ni..tp kena yg betul2 sedap baru diaorg licinkan...Dulu masa duk Muadzam Shah, babysitter diaorg masa kecik2 tu mmg pandai buat kuih ni n buat jual gak..Kalau hari raya, akak siap jualkan kat ofis, bantu2 makcik nih..Sedih pulak sebab makcik ni dah meninggal tahun lepas, rugi x belajar buat dgn arwah ni dulu..arwah punya mmg lembut peroii dan sedap! Terkenal kat Muadzam tu..
Quote
 
 
0 #3 2010-04-02 20:22
Alhamdulillah.....boleh gak merasa kuih Malaysia walau jauh diperantauan....
Quote
 
 
0 #2 2010-04-02 16:55
salam ros...
Alhamdulillah, rezki ros ngan baby tuh.
sukanya tengok peneram ni. akak mmg dah terbau2 dr kelmarin. nak tunggu pasar malam bru ada. nak buat samala ngan ros, takut tak jadi..hihi.
Quote
 
 
0 #1 2010-04-02 14:26
sALAM ros, pekabar? suka ye kuih peneram tuh, kalo akak lak xsuka sangat, xtau nape heheh...
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh