Masakan - Makanan Laut

Share

Bahan-bahan

2 ekor sotong saiz sederhana
2 ulas bawang merah ( dicincang)
1/4 biji bawang besar ( dimayang kasar)
2 sudu besar sos tiram
2 inci halia
1 biji ulas putih
beberapa biji cili padi
sedikit kunyit serbuk

Cara-cara

1. Sotong di potong bentuk ring, cincang halia, bawang putih,bawang merah dan cili padi.

2. Panaskan minyak dan tumis bahan tadi, kemudian masukkan sos tiram dan sedikit air. Biarkan seketika. kemudian masukkan sedikit kunyit serbuk.

3. Selepas itu masukkan sotong dan sesuaikan rasa ( masukkan lah garam ) akhir sekali masukkan bawang besar yang dimayang. Kacau sebati, apabila bawang agak layu, angkat dan hidangkan, sedap dimakan bersama nasi panas. Selamat mencuba.

Nota: Kalau nak tambah hirisan lobak merah atau bunga kobis pun boleh jugak ikutlah selera masing-masing ya, ros suke lauk ni sebab nak masak senang, rasa pun sedap, asyik sambal sotong je kan, sesekali tukar tumis dengan cili padi pun se dap juga : )

Share

 

Comments  

 
+1 #11 miz yen 2013-08-20 15:56
Quote
 
 
+1 #10 Wan 2013-03-17 19:09

Mmmmmm!!!!!...nyum, nyum, nyum....
Quote
 
 
0 #9 mamamia.. 2012-09-19 16:46
Nyum.. Nyum.. Anak2 mmg favourite sotong.. Mmg suka ubah resepi sotong selain msk sambal.. X pedas buat ank2 berselera..
Quote
 
 
0 #8 2011-10-19 14:43
mamang mantep klo cumi di masak saus tiram....
kagak ada deh yg mampu ngalahin ny...:-)
Quote
 
 
+1 #7 2011-08-10 15:14
Thanks a lot 4 da recipe.... =)
Quote
 
 
0 #6 2010-11-26 15:05
Quoting babyarisha:
:lol: ringkasnyer..sure sedap.. nti boleh lah cube resepi nih.. ;-)

cuba ye jgn tak cube, senang je tu
Quote
 
 
+1 #5 2010-11-24 16:59
ringkasnyer..sure sedap.. nti boleh lah cube resepi nih..
Quote
 
 
0 #4 2010-05-10 15:38
Quoting ummi amierah:
:-)

senyum ye kak, heheheee
Quote
 
 
0 #3 2010-05-09 13:33
Quote
 
 
0 #2 2010-04-21 07:11
Quoting Leen:
nampak pun sodappp!!! heeee

kak leen, ros suke masak sotong camni, kadang2 tu sbb sambal sotong je kan, muak gak hi hi hi
Quote
 
 
+1 #1 2010-04-20 21:12
nampak pun sodappp!!! heeee
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh