Masakan - Nasi

Share

Nasi dagang percubaan kedua ni, resepi nasi dagang tu ros ambil dari myresipi sumbangan kak yani dan kuah nasi dagang tu pulak resepi kak Minami, kombinasi dua resepi ni memang sedaplah, cumanya ros terbuat kuah tu terrr...cair sikit, nanti kena buat pekat sikit baru sedap...ape pun terima kasih pada kak yani dan kak minami atas resepi yang sedap dan maveles ni, dapat jugaklah merasa makan nasi dagang walaupun di rantauan. Izinkan ros kongsikan diĀ  JMC ya.

Bahan-bahan ( 6 orang ) Kak Yani Myresipi

4 cawan beras jasmen
1 tin(400ml) santan pekat
4-5 ulas bawang putih-dimayang
1cm halia - hiris macam bilah mancis
1 sudu kecil halba
garam
gula

Cara-cara

1. Bersih beras dan rendam. Sekurang-kurangnya 4 jam
2. Ambik 1/4 tin santan. Tambahkan 1/4 cawan air untuk jadikan santan cair. 3/4 tin santan lagi jadikan sebagai santan pekat.
3. Masak santan pekat bersama bawang, halba, garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Jangan biarkan terlalu lama. Nanti nasi akan rasa cepat muak.
4. Toskan beras. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair. Kukus semula sehingga nasi masak.
5. Bila nasi dah masak, angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Kukus semula dalam 5 minit.
6. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol atau kari ayam.

GULAI IKAN TONGKOL- Kak Minami133 Myresipi
1 tin santan
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia
4 cm lengkuas } di'blend'
15-20 tangkai cili kering
2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros
6 keping asam keping
garam dan secubit ajinomoto
gula
5-6 biji cili padi
1 ekor ikan tongkol
1 cm belacan

**ACAR**
2 batang timun
1 batang lobak merah
1/2 biji bawang besar
1 biji lada besar
cuka, garam, gula

1. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air.

2.Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali.

3.Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi.

ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika.

kuah gulai ikan makarel yang tercair sikit hihihi

acar timun tu ros guna jus lemon bagi menggantikan cuka

Nota: Nasi untuk nasi dagang ni ros guna beras jepun campur beras Thai je, sebabnya stok beras jasmeen dah kehabisan, nasib baik berderai jugak, tapi kena agak-agaklah air dia tu.

Share

 

Comments  

 
0 #10 jamariani 2013-02-24 16:49
kalo tercair kuah tu...boleh tambah kerisik...jadi pekatlah...dan yg penting sedap lagi
Quote
 
 
+1 #9 aiena reina 2012-07-03 21:25
um sedapnye nasi dagang nie .lame x makan
Quote
 
 
0 #8 2010-11-20 09:02
Quoting niza:
sedap ke?
hehehe.. :D

cubalah buat, baru tau sedap ke idak
Quote
 
 
0 #7 2010-11-17 20:37
sedap ke?
hehehe..
Quote
 
 
0 #6 2010-05-07 14:20
Quoting yusrina:
wah kak ros...sedapnyeee nasi dagang tu...bak sepinggan..hehehe..

tu dah siap dah dlm pinggan tu satu set, jemput makan ya yus hheheeee
Quote
 
 
-1 #5 2010-05-07 00:24
wah kak ros...sedapnyeee nasi dagang tu...bak sepinggan..hehehe..
Quote
 
 
+1 #4 2010-05-06 17:53
Quoting izahmuffin:
assalamualaikum ros..sihat ke tu?rajin tul buat nasi dagang.lama la tak makan nasi dagang.senang gak buat tu..bleh try buat gak..cantik tul presentation tuh...

senang je, step je byk sikit, ros suke makan nasi dagang ni, suke bau halia n halba tu, presentation kasi up sikit , sebelum upacara makan ha hahahahaa
Quote
 
 
-1 #3 2010-05-06 17:52
Quoting nurindah:
salam ros,
adus..nasi dagang. akak dah terliur ni. ada ikan aya lam peti ais tu. tapi lom jadi2 lagi nasi dagang.
akak tumpang makan sinila ya. :lol:

sedapnye kak guna ikang aya kak, ros guna makarel je, teringin nak makan ikan tongkol tu, isi padat, buat gulai mmg maveles aaa
Quote
 
 
-1 #2 2010-05-06 16:30
assalamualaikum ros..sihat ke tu?rajin tul buat nasi dagang.lama la tak makan nasi dagang.senang gak buat tu..bleh try buat gak..cantik tul presentation tuh...
Quote
 
 
+1 #1 2010-05-06 13:53
salam ros,
adus..nasi dagang. akak dah terliur ni. ada ikan aya lam peti ais tu. tapi lom jadi2 lagi nasi dagang.
akak tumpang makan sinila ya.
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh