Masakan - Sayur

Share

Resepi yang dialihkan dari rumah lama multiply, sekarang ni belum musim kangkung lagi, jadinya ros pun jamu mata je dengan menu lama ni, letak kat jintanmanis.com sebagai rujukan. : )

Bahan-bahanye ( resepi asal dari Kak Hasue Myresipi, minta halal ya resepi ni kak)
1 ikat kangkung segar
1 tangkai cili merah(nak pedas,bubuh la cili padi ikut citarasa)*
2 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
Segenggam ikan bilis/udang kering*( ros guna ikan bilis)
1 sudu makan(atau lebih) belacan* ( belacan tu ros kasi bakar sikit)
Garam dan perasa(ajinomoto) secukup rasa
Minyak masak secukupnya untuk menumis

Cara-cara

1. Potong kangkung mengikut citarasa,bersihkan dan toskan.Bahan2 yg bertanda * ditumbuk hingga hampir lumat
2. Bila minyak sudah panas,tumis bhn2 yg dah ditumbuk tadi dan kacau hingga naik bau atau sedikit kekuningan..
3. Masukkan garam dan perasa. Kacau jap then masukkan kangkung.
4. Gaul rata dan kacau sehingga masak(jgn terlampau masak,x sedap plak) Bagi yg suka berkuah tu,leh bubuh sedikit air dan bila kuah dah mendidih padamkan api..
5. Hidangkan segera dengan nasi panas..

sedia untuk dihidangkan

ni pulak kangkung rebus, cicah dengan budu pastu gaul dengan kuah ikan singgang, sedap...

Nota: Sebenarnya ade dua pasu panjang kangkung yang baru kami tanam, tunggu nak menuai je ni, tapi lambat pulak besarnya, nanti kalau dah boleh dikerat, ros tunjuk lagi menu kangkung ya : )

Share

 

Comments  

 
0 #8 Aena 2012-01-14 14:58
thank u..nak cuba esok.. sedapnyee!! :lol:
Quote
 
 
0 #7 2011-02-22 16:14
as salamm akak sya kdg2 buntu memikirkan jenis2 masakan krn hri2 kena masak huhuhu
Quote
 
 
0 #6 2010-06-07 11:57
Quoting ummi:
Salam Ros..uiihhh kangkung rebus yang sedap tuh..tp akak selalu cicah sambal belacan...hehe, x reti makan budu la Ros..Tapi kalau tumis dgn belacan lg la suka....mau 2 pggan nasi licin...hehe

heheheh sedap kan kak ummi kangkung tumis belacan ni,ros suke sgt2, betul kata kak ummi tu, klu dpt maun habis berpinggan-pinggan nasi kan
Quote
 
 
0 #5 2010-06-07 11:56
Quoting love2cook:
Hi Ros, hru doing? Kangkung belacan my fav!!!! ;)

Dear, pls accept a Thank You card from love2cook ya! :D

ok love nnt ros amik thank you card tu ya, suke suke, terima kasih ya
Quote
 
 
-1 #4 2010-06-07 11:55
Quoting nurindah:
salam ros,
eh...makan budu ya? orang teganu ke kelantan? hihi.
sedap, kangkung goreng belacan resipi kak hasue ni. memang bertambah... :D

saya org nogori lah kak nur, hubby org ganu, dia yang ajar makan budu ni, sedap sedap heehehe
Quote
 
 
0 #3 2010-06-04 10:27
Salam Ros..uiihhh kangkung rebus yang sedap tuh..tp akak selalu cicah sambal belacan...hehe, x reti makan budu la Ros..Tapi kalau tumis dgn belacan lg la suka....mau 2 pggan nasi licin...hehe
Quote
 
 
0 #2 2010-06-04 07:11
Hi Ros, hru doing? Kangkung belacan my fav!!!! ;)

Dear, pls accept a Thank You card from love2cook ya!
Quote
 
 
0 #1 2010-06-03 15:58
salam ros,
eh...makan budu ya? orang teganu ke kelantan? hihi.
sedap, kangkung goreng belacan resipi kak hasue ni. memang bertambah...
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh